Mi is az a szerepjtk?
Bizonyra gondoltad mr, egy-egy kalandregny olvastn, hogy a hs ostobasgot mvelt, knnyelmen cselekedett. Esetleg az is eszedbe jutott, hogy te jobban, eredmnyesebben oldottad volna meg a feladatot. Nincs ebben semmi rendkvli, mg akkor sem, ha kiss messen hangzik a folytats...
A jtk sikernek titka alighanem sokoldalsgban rejlik : ppgy lvezetes a tizenves, mint a felntt korosztly szmra. Izgalmas, szrakoztat, fejleszti a kpzelert, intelligencit, taktikai-stratgiai rzket, kombinatv kszsget, beszdkszsget, egyszval csupa hasznos dolgot. A jtkosoknak szinte korltlan szabadsgot biztost, s ezzel elkpzelhetetlen lmnyben rszesti ket.
A jtkok sokflk lehetnek: ismernk tbls, krtya, sz-s kpjtkokat. A szerepjtkokat ezen kategrik egyikbe sem lehet beilleszteni- kiss nehz meghatrozni valdi mibenltt. Az sszehasonlts sem segt, hisz nincs mihez hasonltani anlkl, hogy kpzeletnket rendes, htknapi hatrain tl ne engednnk.
A szerepjtk lnyege azonban pontosan a kpzelet szabad szrnyalsa:
Tegyk fel, hogy egy htkznapi tbls jtkot jtszunk. A cl, hogy eljussunk a tbla els kockjtl az utolsig, mieltt brki ms megtenn ezt elttnk. Az utat csapdkkal s tjrkkal neheztettk, melyekrl visszacsszhatunk a kezdpontra, vagy ppen nagyot ugorhatunk a cl fel. Eddig ez igen egyszer s szokvnyos.
Vltoztassunk meg nhny dolgot! Az rdektelen, lapos tbla helyre - amin az t kanyarogva vezet - tegynk bonyolult tvesztt. Ennek a bejratnl llunk. Tudjuk, hogy valahol kell lennie egy kijratnak is, de azt nem, hogy merre tallhat! Ne hasznljunk dobkockkat annak eldntsre, hogy mennyit mehetnk - lehessen annyit menni, amennyit csak akarunk!
Tegyk mg izgalmasabb a jtkot! Kboroljanak a labirintusban csf szrnyek. Ezrt kapsz fegyvereket - kardot, jat, trt s pajzsot -, hogy megvdhesd magad, ha egy rdtmad. Radsul ms jtkosok is vannak a labirintusban. Nekik is akadnak fegyvereik...
Vajon mit tenne egy msik jtkos, ha tallkoznl vele? Megtmadhat - hisz is elsknt szeretne kijutni az tvesztbl -, de szvetsget is ajnlhat a tlls rdekben.
Vgl rejtsk el a tblt! Adjuk oda az egyik jtkosnak, s nevezzk ki t kalandmesternek!
A tovbbiakban ahelyett, hogy a tblt nzed, a kalandmesterre hallgatsz. az, aki elmondja neked, hogy hogyan fest a hely, ahol ppen vagy. Megmondod, merre akarsz menni, s a kalandmester aszerint mondja el a tovbbi trtnseket.
Most alkottunk ppen egy primitv szerepjtkot. Leegyszerstve ugyan, de fellelhet benne a jtk alapvet eleme: a jtkosok ismeretlen, veszlyes helyzetbe kerlnek, ahonnan ki kell magukat vgniuk
Ez a szerepjtk lnyege: a jtkos fellti - sajt maga alkotta - karaktere szemlyisgt, s ezt a karaktert irnytja a jtk folyamn. Meghatrozhatja a karakter klsejt, felszerelst s jellemt. A karakter lehet harcos, nagyhatalm varzsl, gygyt papn, kbor lovag, vagy brmi egyb, amit csak el tud kpzelni!
Ezutn kockadobsokkal meghatrozzk a karakter f fizikai s szellemi tulajdonsgait. Ha a jtkos helyesen reagl a kalandmester ltal teremtett helyzetekre, jl oldja meg feladatait, karaktere tapasztalati pontokat kap. Bizonyos mennyisg tapasztalati pont elrsvel magasabb tapasztalati szinre lp, vagyis ersebb, elenllbb vlik, s a ksbbiekben jobb eslyel birkozik meg a veszlyekkel.
Fizikailag ez gy nz ki, hogy a jtkosok s a kalandmester knyelmesen elhelyezkednek -pldul- egy asztal krl. Ezutn a kalandmester belekezd a kaland eladsba. a jtkosok szeme s fle, szemlyesti meg a trtnet mellkszereplit, s a jtkosok esetleges ellenfeleit. A jtk prbeszdes s elbeszl rszek egysge. A szerencsnek alkalmanknt jut szerep, ennek szimullsra hivatottak a kockk.
Van mg egy nagyon fontos klnbsg a szerepjtkok s az egyb jtkok kztt: a vgs cl! ltalnosan elfogadott szably, hogy egy jtknak van eleje s vge - a vge pedig akkor kvetkezik, ha valaki gyz. Ez gy nem igaz a szerepjtkokra, mert itt mindenki "gyz"! A jtk clja, hogy jl rezzk magukat a jtkosok, hogy ssszejjjenek, szrakozzanak!
A kalandnak persze mindig van egyfajta clja: megszerezni egy rtkes relikvit egy gonosz srknytl, felkutatni romvrosok titkait, segteni egy birodalmat egy msik ellen. Egyszval csupa-csupa mesebeli s misztikus trtnet...
|